dissabte, 26 de desembre del 2009

INFORME DEL CANVI CONCEPTUAL
PARAULES CLAUS

Els conceptes claus d’aquest informe estan vinculats directament amb l’aprenentatge significatiu, denominat constructivisme. És la línia que l’Educació ha de seguir per tal d’aportar les habilitats i estratègies necessàries als estudiants. Un aprenentatge significatiu té les propietats següents; aprenentatge actiu , constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.

Si volem que els alumnes aprenguin, com en el cas 3, en la classe de literatura britànica, la poesia romàntica, hem d’ensenyar a través de models mental, per aconseguir que l’aprenentatge sigui real, sigui significatiu. No podem ser mers transmissors del coneixement, sinó que li tenim que donar una intencionalitat, utilitzar estratègies i habilitats per aconseguir-ho. Mitjançant el mapa de conceptes que es va utilitzar, podem veure que han après els alumnes, i com han construït aquest coneixement. A traves d’aquesta eina, es pot anar modificant l’adquisició del coneixement.

L’aprenentatge significatiu té dues concepcions; models mentals i canvi conceptual. Les persones construïm de forma natural models; els models mentals son representacions riques, complexes i relacionades del que sabem; els models mentals interactuen amb les noves informacions, construint models més complexos, rics....aquest procés cognitiu es denomina canvi conceptual.

La construcció de models mentals ha de ser per totes les disciplines, no tan sols per la ciència i les matemàtiques, com fins ara. Aquests poden ser: models dels coneixements dominants, models de problemes, models de sistemes, models d’experiències i models de pensament. Per a la construcció d’aquests models és necessiten unes eines; construcció de simulacions deductives, construcció de simulacions inductives, exploracions de models de caixa negra, models causals qualitatius i eines de construcció de models semàntics

En el cas pràctic 3, s’ha utilitzat la construcció de models semàntics, ja que s’ha representat gràficament les associacions semàntiques entre els concepte ( mapa conceptual)., representant les estructures de coneixement emmagatzemades a la ment, ajudant a la construcció conceptual més complexa ( primer mapa conceptual més senzill, i després augmenta la complexitat amb l’obra de Shakespeare).

Per tant, el canvi conceptual és la construcció de models mentals,mitjançant els aprenentatges significatius. La mestre de literatura té una intencionalitat en el seu procés d’ensenyament, on l’A significatiu és present i dona l’eina de creació de mapes de conceptes per donar habilitats i avaluar els coneixements del tema i/o futurs nous coneixements i/o utilitat a la vida diària. Deixa clar que aquest canvi conceptual té que ser present a totes les disciplines; utilitzar les TICs en totes les àrees del coneixement com element multidisciplinar.

CONEIXEMENTS DE LA TECNOLOGIA EDUCATIVA I LA SEVA RELACIÓ AMB LA CIÈNCIA I SOCIETAT

La idea de que partia era clara; hi ha una gran influència entre Societat- Ciència i Tecnologia que repercuteix directament a l’educació, on no coneixia la importància de les TICs, ni de les habilitats i estratègies que proporciona, ni la relació entre Educació i Noves tecnologies.

El mapa conceptual representa la meva estructura dels conceptes i les seves relacions; deixo clar que hi ha relació entre els tres grans conceptes, però no especifico de quin tipus ni conseqüències. Tampoc em vaig plantejar quins altres factors podien incidir en ells, ni en les relacions, ni tan sols l’evolució al llarg del temps.

Referent a les qüestions de desenvolupament breu, tenia idees que s’han reforçat i ampliat amb l’aprenentatge de l’assignatura. Tenia clar que les TICs es tenien que utilitzar en totes les àrees del coneixement, partim sempre d’un aprenentatge significatiu ( intencional), on la importància recau en donar habilitats i estratègies per el desenvolupament dels alumnes en la vida diària.

Després de l’adquisició dels nous coneixement, puc valorar que la relació entre Tecnologia, Ciència i Societat no és tan senzilla, ni tan clara. Parlem d’un moment d’evolució i de canvis, on la complexa relació provoca diferents teories i postures ( tal i com hem vist al debat de CTS). He ampliat el coneixement que tenia de les TICs, donant-li encara més importància a nivell educatiu. He conegut el significat de canvi conceptual, aprenent els diferents models i eines per accedir-hi de forma funcional i pràctica.

Personalment, en la meva tasca de mestra, tinc molt present de que tot aprenentatge ha de ser significatiu, i la relació multidisciplinar de totes les àrees del coneixement. Respecte a la utilització de les TICs, les considero com a eines indispensable en totes les activitats ( a excepció de l’àrea d’Educació Física de difícil implementació). Malgrat aquesta opinió, les escoles no tenen els suficients recursos per que siguin posades en pràctica; manca de recursos personals i materials, manca de la importància de les TIC com a eina i aprenentatge indispensable per la correcta evolució dels alumnes.

MAPA CONCEPTUAL : DIFERÈNCIES DEL CONEIXEMENT PREVI I EL CONEIXEMENT ACTUAL




CREUS QUE S’HA PRODUÏT CANVI CONCEPTUAL?PER QUÈ?

La meva resposta sobre si s’ha produït un canvi conceptual dels coneixements que tenia sobre les noves tecnologies de la informació i comunicació és evident; tal i com he comentat en els anteriors apartats; penso que no tan sols en aquesta àrea, sinó que s’ha produït en molts altres aspectes.

L’avaluació inicial ha sigut un punt clar per apreciar el canvi conceptual. Gràcies a aquesta miniactivitat, i a la PAC 1 ( realització de mapes conceptuals, a través del programari informàtic, el debat, investigació, la intencionalitat....) l’aprenentatge ha sigut significatiu. Moltes vegades no som conscients d’aquets canvis,i de les propietats de l’A significatiu, tot i que es van produint al llarg de la nostra vida. Ara sóc més conscient d’aquest fenomen, i concretament, de la importància de les TICs en el nostre entorn.

Els canvis conceptuals son presents al llarg de la nostra evolució, en major o menor grau, en funció de les necessitats, recursos, personalitat...un canvi significatiu va ser la meva incorporació a la vida laboral. Degut a la meva personalitat, la meva inquietud i necessitat, vaig començar en l’àmbit educatiu molt jove. Els meus coneixements previs del significat de treballar eren múltiples, dispersos i distorsionats ( tenia varies hipòtesis) ; la gent que m’envoltava em parlava aspectes molt negatius de la incorporació en aquest món, i més, en l’entorn que jo desitjava començar; discapacitats. Al entrar en contacte directe amb aquest món, vaig començar a formar la meva idea, vaig viure en una comunitat d’aprenentetge; partint de la base que ja tenia; ampliar coneixement, modificar altres,....Realment vaig realitzar un aprenentatge significatiu, on la meva motivació era molt gran, i les meves inquietuds eren moltes. Va ser un aprenentatge actiu, conjuntament amb altres professionals, construint el meu coneixement, reflexionant en cada moment, ...Vaig fer un canvi conceptual important, degut a la construcció del coneixement a partir de l’aprenentatge significatiu.

Les TICs van ser presents al llarg d’aquest procés, fet que va consolidar el meu aprenentatge significatiu i funcional( tant en el món laboral, com l’adquisició d’habilitats i estratègies en la meva vida en general). Vaig assistir a moltes conferències i cursos on s’utilitzaven Power Points, per esquematitzar el tema, on era un suport per estructurar la informació. Vaig utilitzar programaris per a la realització de pictogrames, per comptabilitats, per realització de informes,....

Per tant, el canvi conceptual és present , on els coneixements previs és van ampliar, reforçar o modificar mitjançant un aprenentatge significatiu. Les TICs potencien aquest aprenentatge .


CONCLUSIONS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada